Sjöfart

Sjöfart

Om sidan

För alla som har eller haft någon anknytning till sjöss, och vill dela med sig av sina minnen till andra. Om ni vill skriva in eran historier kan ni maila till mig så ansluter jag er till Bloggen. Ni kan bjuda in andra som ni vill ska skriva här, det måste finnas oändligt med episoder och händelser som Ni har varit med om under eran resor runtom i världen.

Sjösidan. skapad av Harry Honkanen sjösidan

Välkommen till Sjökultursällskapet Bokanjärerna.
Bokanjarerna.se kommer att växa mycket under året så kom snart tillbaka! www.bokanjarerna.se

Välkommen till Georg I. Hindersson webbplats!
www.hindersson.com

Välkommen till Krister Lummes hemsida.

Välkommen till Jörn Hammarstrands blogg: http://skipperstories.bloggsida.se


Välkommen till Ole Lundbergs blogg: http://ole-bloggboken.blogspot.com/


OBS!
Kontakta mig på följande mats@poetica.se om du inte vet hur du ska skriva in din historia.

Gästbok
Skriv några rader om vad du vill att jag eller någon annan ska läsa.


SJömanskyrkor.
New York

DÄCKSLASTER

Bengt LarssonPosted by Admin Tuesday, June 30 2009 15:35:16

På resorna till Sydpacific och La Plata hade vi på California alltid däckslast. Säkerligen var det samma på de andra ”Johnsarna”.

Det kunde vara allt från lastbilschassin från Volvo till grisar. Vi hade oxå hästar som däckslast vid något tillfälle. Grisarna var de i särklass underligaste och mest illaluktande bland de olika däckslasterna.Om jag kommer ihåg rätt så var det 6st ”nassar”.

Vad jag fick reda på skulle grisarna till en experimentfarm i Brasilien som drevs av Johnsonfamiljen.

Det blev för ”Timpa” att bygga grisakättar mellan masthuset och 4ans lucka. Grisarna kom lyckligt ombord med hjälp av kran och placerades i kättarna.Vi lastade även hö och specialkäk till de celebra gästerna som skulle räcka till ankomst Brasilien. En av lättmatroserna blev,om inte mönstrad som grisaskötare ,så iallafall utsedd till detta. Både grisarna och skötaren såg ut att trivas till en början. Mest lättmatrosen då han inte behövde direkt överanstränga sig. Vi klarade av Biscaya utan större problem och värmen började anmäla sig. Detta fick till följd att det spreds en riktig skitlukt från fördäck. Då California inte hade AC var jag normalt gynnad med hytt på förkant midskeppsbygget ,med öppningsbara ventiler och en skönt fläktande fartvind. Denhär överresan blev det stängda ventiler och fläkt på högvarav.

Strax efter vi hade lämnat Biscaya bakom oss blev en av däckspassagerarna hängig och slö. 2ndre Styrman larmades då han hade hand om sjukhytten. Feber konstaterades och via gnistens kontakter med land blev diagnosen lunginflamation. Nu fick 2ndre Styrman användning för sina kunskaper om hur man använder penicillinsprutan. Efter en ordentlig griskur med penicillin så piggnade sjuklingen till och hade snart knorr på svansen han oxå.

Grisarna skulle sättas iland i Rio som oxå var första hamn i Brasilien.

När vi ankrat upp på redden fick vi reda på att det var hamnstrejk. Det blev lugna gatan på redden i väntan på att strejken skulle sluta.Efter några dagar blev läget bekymmersamt då importlicensen höll på att gå ut. Vi fick order att lätta ankar och gå till Santos istället där det inte strejkades. Med hjälp av Johnson Lines goda kontakter fick vi gå diretkt till kaj vid ankomst och blev inklarerade. Grisarna skickades iland utan att någon saknade dem , utom möjligen grisaskötaren som fick gå tillbaka till det betydligt hårdare jobbet som lättmatros.

Efter lossningen skickades vi ut på yttre redden att ankra och vänta på vår törn. Då vi var inklarerade fick vi tillgång till speedbåt med hjälp av lotsarna. Vi var enda båten på yttre redden som hade detta,då man normalt inte klarerade in liggande där pga risk för dåligt väder. Gissa om de andra besättningarna var avundsjuka på oss?

Fastän jag hade fått lida med värme och dålig lukt välsignade jag till slut grisarna ialla fall.Ingen som jag kände sa nej till några extra landgångar i Santos. Speciellt inte då man hade fast tjej iland.

Utgifterna blev större men man måste ju offra sig ibland!

Bengt Larsson

Pensionär

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.