Sjöfart

Sjöfart

Om sidan

För alla som har eller haft någon anknytning till sjöss, och vill dela med sig av sina minnen till andra. Om ni vill skriva in eran historier kan ni maila till mig så ansluter jag er till Bloggen. Ni kan bjuda in andra som ni vill ska skriva här, det måste finnas oändligt med episoder och händelser som Ni har varit med om under eran resor runtom i världen.

Sjösidan. skapad av Harry Honkanen sjösidan

Välkommen till Sjökultursällskapet Bokanjärerna.
Bokanjarerna.se kommer att växa mycket under året så kom snart tillbaka! www.bokanjarerna.se

Välkommen till Georg I. Hindersson webbplats!
www.hindersson.com

Välkommen till Krister Lummes hemsida.

Välkommen till Jörn Hammarstrands blogg: http://skipperstories.bloggsida.se


Välkommen till Ole Lundbergs blogg: http://ole-bloggboken.blogspot.com/


OBS!
Kontakta mig på följande mats@poetica.se om du inte vet hur du ska skriva in din historia.

Gästbok
Skriv några rader om vad du vill att jag eller någon annan ska läsa.


SJömanskyrkor.
New York

Ben Bella

Bengt LarssonPosted by Admin Wednesday, February 11 2009 15:24:25

När jag seglade 3Ma ombord på California 1966-67 hade vi ett par resor en 4ma som kallades Ben Bella. Han kom ombord som ett yrväder en kväll när vi låg i Gbg(Frihamnen). Med nytagen spakryckare-examen hade han firat och kom i taxi med en kompis till California. När jag mötte honom i mässen var lusten att fira stor men kassan slut och han ville låna pengar. Han fick ett bestämt nej. Dels med tanke på morgondagens arbete men oxå i preventivt syfte för att stämma i bäcken. Han stannade ombord och nästa dag gick som planerat med intro och jobb.

Smeknamnet fick han efter att han berättat om en del av sina äventyr i Främlingslegionen under Algerietkriget. Han hade bla blivit tillfångatagen av Ben Bellas trupper och fått strida på deras sida. Efter en lyckad rymning var han tillbaka i Legionen igen. En sådan godbit kunde inte missas och han döptes snabbt om till Ben Bella.Hur mycket som var sant i hans berättelser fick vi aldrig rett ut , men de var underhållande.

Hans bakgrund var minst sagt brokig med en uppväxt i ett frireligöst hem i Norrland. Därför kunde han de flesta och populäraste psalmerna och läsarsångerna utantill. Trots att han var liten och ganska klen till växten hade han en mäktig sångröst som hördes vida omkring,speciellt när han fått lite öl och andra starka drycker i sig. Hörde man Ben Bella sjunga var det ett säkert tecken på att han var berusad. Det slog aldrig fel!

Som 4Ma hade han den sämsta vakten dvs 12-4 och avlöste mig som var nästa i rangordningen med 8-12. Det blev många sena och tveksamma avlösningar. Hans specialitet var att komma från kyrkan via nödutgången för att undvika Chiefen som hade för vana att dyka upp vid avlösningarna.

En sådan gång när jag stod och väntade på honom gick larmet för låg nivå i expansionstanken. Detta var illavarslande då den nyss var kollad och uppfylld av avgående Mtm. Kolvarna på HM(dubbelverkande MAN) var vattenkylda och larmet indikerade ett sprucket teleskoprör till kolvkylningen. Medans Mtm fyllde vatten sprang jag runt och kollade i synglasen till kolvkylningen och såg genast att det var ett sprucket teleskoprör på BBs HM. Det blev nersaktning och stopp på båda HM ,snabb justering av kylv.temp för att undvika läckande cyl.foder,stopp på smo.pumparna och kolvkylningen. Naturligtvis kalvade smo.separatorn då det kommit mycket vatten i systemtanken. När Chiefen kom ner dök Ben Bella upp ifrån kyrkan glatt sjungande. Han blev uppkörd av Chiefen men försökte flera ggr smyga tillbaka utan framgång.Tillslut gav han upp och vi kunde ägna all tid till byte av teleskopröret. Jag skiftade systemtank till reserven som alltid var klar för användning.Smo stängdes av och baxen till BB HM lades in så grabbarna kunde börja jobba. När smo och kolvkylning var igång på SB HM startades denna och vi gjorde lite framfart igen. Smo-sepen justerades så den började avverka vattnet i den avställda systemtanken. (Det tog några dygn innan systemtanken var fri från vatten och vi kunde separera drifttanken som vanligt.) Undre s-hetsventilerna på BB HM öppnades så ev läckage rann ut under tiden bytet av teleskopröret pågick. När bytet var avklarat startades smo och kolvkylning för att kolla att allt var OK. Då allt funkade saktade vi ner på SB HM så att baxen kunde läggas ut igen och BBs HM startades. Sedan ökades varvtalet sakta och försiktig upp till normalt läge och vi gjorde våra 17,5 knop som vanligt. Jag delade Ben Bellas vakt med 2Ma , oxå detta nästan som vanligt.

Min vakt hade ansvar för BBs bottengreting när det gällde rengöring och målning. Under överresan till västkusten USA upptäckte Mtm en vattenläcka som vi inte kunde spåra. Vi tillbringade många vakter med att jaga läckan utan framgång. Av en ren tillfällighet hittade jag orsaken när jag gjorde den vanliga kontrollrundan på toppgretingen. Det var stamledningen till avloppet från toaletterna som var trasigt på ovansidan av röret! Resten av röret var i mycket dåligt skick. Då vi inte hade någon möjlighet att byta röret pga placeringen mellan topplocken och avgasrören var det bara att hoppas på hjälp från alla maskinisters helgon. Det höll tills vi kommit i hamn och när temperaturen blivit uthärdlig fick jag och 2Ma i uppdrag att täta med hjälp av sk containertejp. Vi avlöste varandra med att krångla oss in på plats och linda tejpen runt röret med början där det såg friskast ut . Det kändes en aning nervöst med tanke på innehållet i röret men allt gick bra. Då det inte var tryck på i röret höll det faktiskt tills vi kom på varv efter kustresan på Sverige.

Väl på varvet skulle allt bytas ända ner tom klaffventilen i skrovsidan. Samtidigt pågick det kannhalningar och jobb i vevhuset på BBs HM så alla vevhusluckor var demonterade. Ben Bella fick ansvaret för att varsko så ingen använde muggarna under tiden jobbet pågick. När allt som skulle bytas var demonterat fick han hjärnsläpp och varskodde att det var grönt ljus att använda muggarna. Det tog inte lång tid innan någon nödig person spolade med följden att det rann toapapper,vatten och det som tryckt på utmed avgasrören och in i vevhuset. De som jobbade där blev milt sagt överraskade och förbannade. Dusch och ny overall blev ett måste. Ben Bella var inte populär! Jag tror att California var enda fartyget i Johnson Line som separerade toa-avfall med smo-separatorn.

Äventyren med stambytet var inte över riktigt än.

Det sk Johnsongänget som utförde kannhalningarna och vevhusjobben drabbades en gång till. De bodde i reservhytter i Belsengången i höjd med toppgretingen . När rördragningen var klar väntade vi bara på OK från varvet att börja spola som vanligt. Ben Bella skulle se till att allt var klart när vi väl fick beskedet. OK kom och toaletterna började användas som vanligt. Detta var på förmiddagen. Vid lunchen hördes ett jäkla oväsen från Belsengångens hytter. Vi rusade dit och synen vi möttes av var inte lustig. Inte lukten heller,det stank som fan.Allt som Johnsongänget haft stående på durken flöt omkring i en MYCKET illaluktande sörja. Då dessa hytter låg längst ner trycktes allt spolvatten upp genom toaletten. Någonstans på ledningen var det stopp. Alla varianter från trasor till packningar utan genomlopp diskuterades. Lösningen var enklare än så,Ben Bella hade inte öppnat slussventilen före klaffen. Ventilen öppnades och Ben Bella fick en ordentlig överhalning av det värre slaget. Johnsongänget fick rädda vad som räddas kunde och fick senare ersättning för resten. I fortsättningen undvek Ben Bella att visa sig för dem.

Under kustresan efter varvet skulle Ben Bellas fru vara med. Det var med spänning vi emotsåg hennes ankomst. Att leva tillsammans med Ben Bella måste vara en prövning tyckte vi. Hans fru jobbade i familjens entrepenadföretag någonstans i övre Norrland. Inte på kontoret ,utan som chaufför och grävmaskinist.Hon visade sig vara en manhaftig kvinna med ett hjärta av guld och höll Ben Bella i herrans tukt och förmaning. Kom han in i en hytt där vi satt och ljög med öl och starka drycker som tilltugg var det garanti på att hon efter 5 min dök upp. Vid sådana tillfällen blev det inte mer än ett par öl för Ben Bella . Jag var bara med om en gång då han lyckades lura sin hustru. Den gången satt vi för ovanlighetens skull hos gnisten och när hon kom var det redan försent. Ben Bella hade kommit till psalmstadiet och gick inte att hejda. Vi fick oss ett potporri på psalmer och läsarsånger till livs. Under tiden väntade hustrun tålmodigt ut Ben Bella ,så när han började visa tecken på ordentlig berusning tog hon honom resolut i hampan och ledde honom till hytten. Resten av kustresan fick han inte fler chanser.

När jag mönstrade av stannade Ben Bella ombord en resa till.

Dessa äventyr var långt före ISM,alkoholtester och drogtester. Faktiskt var det roligare på den tiden,även om det ibland blev lite väl roligt!

Jag avundas inte dagens sjömän och ångrar inte att jag drog mig tillbaka 61 år gammal.


Bengt Larsson

pensionär

  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post97