Sjöfart

Sjöfart

Om sidan

För alla som har eller haft någon anknytning till sjöss, och vill dela med sig av sina minnen till andra. Om ni vill skriva in eran historier kan ni maila till mig så ansluter jag er till Bloggen. Ni kan bjuda in andra som ni vill ska skriva här, det måste finnas oändligt med episoder och händelser som Ni har varit med om under eran resor runtom i världen.

Sjösidan. skapad av Harry Honkanen sjösidan

Välkommen till Sjökultursällskapet Bokanjärerna.
Bokanjarerna.se kommer att växa mycket under året så kom snart tillbaka! www.bokanjarerna.se

Välkommen till Georg I. Hindersson webbplats!
www.hindersson.com

Välkommen till Krister Lummes hemsida.

Välkommen till Jörn Hammarstrands blogg: http://skipperstories.bloggsida.se


Välkommen till Ole Lundbergs blogg: http://ole-bloggboken.blogspot.com/


OBS!
Kontakta mig på följande mats@poetica.se om du inte vet hur du ska skriva in din historia.

Gästbok
Skriv några rader om vad du vill att jag eller någon annan ska läsa.


SJömanskyrkor.
New York

BUENAVENTURA

Bengt LarssonPosted by Bengt Tuesday, June 26 2007 13:46:17

Innan jag kom till Buenaventura 1sta gången hörde jag många vilda historier berättas under fikaraster och kvällsölsdrickande runt 4-luckan , som var den naturliga samlingsplatsen pga närheten till byssa och mässarna. Ombord på M/S Bolivia fanns ingen aircon vilket idag låter otroligt , men hon var byggd på 40-talet. Alla historier gick ut på att det var mycket riskabelt att gå iland och robbningsrisken var stor. Efter att ha gått iland några gånger kände jag mig säker och tyckte att det mesta var snack. En gång när hela landgångsgänget kom iland med speedbåt blev det black-out i hela stan men vi klarade oss och hade alla slantar kvar när strömmen kom tillbaka. Kursen ställdes då till Shankel-Hill för vidare äventyr.

Vid ett annat tillfälle låg vi till ankars med Bolivia och de flesta stack iland med speedbåten. Enligt agenten vid inklareringen var det inte aktuellt med kajgång förrän nästa dygn. Allt gick in i de vanliga rutinerna och jag hade stoptörn med Motorman i maskin. Efter några timmar kom det ombord en lots som påstod att vi skulle gå till kaj. Det blev en jäkla uppståndelse då vi var korta på folk. Efter lite överläggningar med Skeppare och Chief beslöts att vi skulle gå till kaj trots allt. Detta för att inte tappa törnplats. Jag blev ensam i maskin med lite hjälp av Chiefen till att börja med. Sedan försvann han upp för att köra aktra spelet och jag fick sköta manövrar ,kylvatten ,startluft och skriva manöverkladden för 2st HM. Jag lovar att det var svettigt!! Allt som allt var vi inte mer än 11 man ombord vid den kajgången.Minimibemanning innan det var uppfunnit!!!Ordinarie besättning var 42 man.

Gänget som var iland blev extra snurriga när de kom till speedbåten och blev nekade skjuts , innan de fick klart för sig att vi låg vid kaj. Det blev ny taxi och att leta rätt på kajplats.

Vägen mellan centrum och Shankel-Hill var kort men livsfarlig enligt alla. Jag hade alltid åkt taxi med fönsterna stängda. Då allt gått bra blev jag för självsäker en gång och det höll på att kosta mig livet. Jag var iland med 3Stm och tog några Cuba Libre i centrum sedan blev det taxi till SH. Där var det inte något drag tyckte vi och beslöt att återvända till centrum där vi redan hade några lovande kontakter. Då vi inte tyckte att vi var berusade efter bara 4st små CL beslöt vi att ta en promenad. Vilket skulle visa sig vara ett stort misstag. Till att börja med gick allt bra , men vid en liten folksamling i en gatukorsning blev 3Stm attackerad av en liten grabb som snodde 5USD ur en ficka. När vi försökte jaga grabben blev folket som en vägg. Ingen mening att ens försöka. Vi fortsatte och närmade oss den sk robbarsvackan utan att något skumt upptäcktes och kände oss säkra. Det skulle vi inte gjort för snart hade vi 2st bamsingar(får man skriva så nuförtiden?) som följde oss hack i häl. När vi korsade gatan gjorde de det oxå och vi förstod att det var kris. Vi fick syn på några som väntade på en sk kollektivo/taxi och satte kurs på dem i hopp om att de skulle hjälpa oss. Det gjorde de inte utan stack iväg med eld i baken. Vi blev ensamma med våra robbare. Nu sprang en av dem framför oss så vi var anfallna från två håll. Vi beslöt att jag skulle ta hand om han som var framför oss och 3Stm den andra. När robbaren kom fram till mig begärde han mina slantar och klockan. Jag var alldeles stel av rädsla men svarade på stapplande sjömans-spanska att det var mina grejer och inte hans. Det föll inte i god jord utan han tog tag i mig och försökte länsa mina fickor. Samtidigt som jag drog mig tillbaka stötte han mot mig med en kniv vilket jag lyckades parera och han släppte mig. Äntligen släppte det mesta av rädslan och jag vände mig om för att springa tillbaka till SH. Då mötte jag den andra robbaren som 3ST lyckats finta sig fri från. Jag fintade åt ena hållet och stack åt det andra. Helt plötsligt var jag fri och satte en jäkla fart till räddningen dvs SH. Jag lovar att det sattes ett inofficiellt svenskt rekord på 100m den kvällen!! När jag kom upp till SH kom jag ifatt 3Stm och vi stack in på en bar för att pusta ut och ta en CL. På den tiden rökte jag och när jag med darrande fingrar fick fram cig.paketet från vänstra bröstfickan såg jag att det var en skåra i det. Så nära var det att jag blivit knivstucken i hjärtat!!! Trots många drinkar den kvällen blev jag inte berusad utan var fullpumpad med adrenalin. Vi avslutade kvällen i centrum och gick snart ombord igen då det var svårt att släppa tankarna på robb-försöket. Efter detta blev det alltid taxi till och från SH.

Bengt Larsson

Bla 1Ma M/S California

  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post58