Sjöfart

Sjöfart

Om sidan

För alla som har eller haft någon anknytning till sjöss, och vill dela med sig av sina minnen till andra. Om ni vill skriva in eran historier kan ni maila till mig så ansluter jag er till Bloggen. Ni kan bjuda in andra som ni vill ska skriva här, det måste finnas oändligt med episoder och händelser som Ni har varit med om under eran resor runtom i världen.

Sjösidan. skapad av Harry Honkanen sjösidan

Välkommen till Sjökultursällskapet Bokanjärerna.
Bokanjarerna.se kommer att växa mycket under året så kom snart tillbaka! www.bokanjarerna.se

Välkommen till Georg I. Hindersson webbplats!
www.hindersson.com

Välkommen till Krister Lummes hemsida.

Välkommen till Jörn Hammarstrands blogg: http://skipperstories.bloggsida.se


Välkommen till Ole Lundbergs blogg: http://ole-bloggboken.blogspot.com/


OBS!
Kontakta mig på följande mats@poetica.se om du inte vet hur du ska skriva in din historia.

Gästbok
Skriv några rader om vad du vill att jag eller någon annan ska läsa.


SJömanskyrkor.
New York

Händelser ombord på M/S Argentina

Bengt LarssonPosted by Bengt Thursday, June 21 2007 14:09:13

Blog Image


Argentina var min första båt som 1Ma och det var lite nervöst i början även om hon hade nästan samma maskineri som Bolivia där jag varit 2Ma i 18 månader. HMs kolvar hade sk kjol annars var dimensionen densamma. Kylmaskineriet var CO2 med en freonkompressor som underkylare på värmen. Freonkompressorn var en ständig källa till strid mellan Chiefen och Frysarn som var av den gamla stammen och inte gillade freon.Det såg mycket lustigt ut då de grälade om när freonkomp. skulle startas. Chiefen var ganska liten och studsade omkring i tråskor med gummisula och frysarn var lång och kraftig. Det brukade sluta med att Frysarn förlorade och nära gränsen till infarkt fick gå ner i maskin och starta freonkomp.Den gamla korkisoleringen var så dålig att vi var tvungna att ständigt kyla av med sjövatten på däck ovanför frysrummen, troligen friserades rapporterna oxå. Hjälpkärrorna var Götaverkens egna där kolven togs ut genom vevhuset vid kannhalning.och br.pumpen var kombinerad med br.ventilen.Samma som på Bolivia. I övrigt var det bara smärre detaljer som skilde.

Direkt vid avgång Göteborg började det hända saker. Argentina hade varit på varv innan jag mönstrade på och bara gjort en kustresa efter varvet. Jag gick ut i kyrkan för att kolla oljenivån i hylsoljetanken. Detta gjordes genom att pumpa upp olja i tanken med en sk nickepump och ett bräddavlopp gick tillbaka till förrådstanken. Jag satte igång att pumpa med friskt mod och räknade med att vara klar väldigt snabbt då hylsan var överhalad på varvet. Efter ca 10 min började jag undra om jag öppnat fel på kikarna till nickepumpen men vid koll visade sig allt vara riktigt öppnat. Jag fortsatte pumpa utan framgång och efter ytterligare en tid kom Chiefen S Berzins ut och undrade vad jag höll på med. Det hjälpte inte mycket att han själv började pumpa så jag fick ta över igen. Äntligen kom det då tillbaka olja i bräddavloppet och vi kunde avsluta jobbet. Det visade sig att min företrädare hade tagit lätt på pumpandet så hylsan hade börjat läcka igen nästan direkt efter varvet. Efter att ha fått pumpa en längre tid varje morgon blev vi tvungna att göra något. Det blev till att plocka fram sågspån,talg och tjockast möjliga olja. Detta blandades i ett tomt helfat där vi stack ner en doppvärmare. När sörjan var het och väl blandad hälldes den över i pyts för inpumpning direkt i hylsorna.Sedan gällde det att pumpa igenom med ren olja innan sörjan stelnat i pumpen. Denna procedur upprepades några morgnar innan det blev hyfsat tätt tack vare sågspånen och talgen. Det blev standard att göra detta en gång/vecka. Kyrkan var utan konkurrens den plats där jag tillbringade mest tid ombord på Argentina med undantag av kojen.

Ombord på Argentina och alla de andra fartygen i samma serie bodde manskapet framme under backen med däckarna om SB och maskinarna om BB. Den traditionella uppdelningen mellan maskin och däck oavsett rang. Till manskapsinredningen hörde ett duschrum och toaletter som krävde en hydrofortank med pump och div. el-utrustning.. På Argentina hade vi första överesan till Sydpacific ständiga problem med hydroforpumpen som tappade sugen. Det blev till att ta sig fram och hjälpa till med byte av pump efter varmgång. När vi kom till varmare trakter började dyningarna och jag fick problem med sjösjuka varje gång jag gick fram under backen. Normalt hade vi en pump klar i reserv så bytet tog inte lång stund men jag mådde inte bra . När vi låg vid kaj i La Guaira slutade pumpen att suga igen. Denhär gången hade vi ingen pump klar i reserv så vi blev tvungna att demontera pumpen och ta ner den i verkstaden för rep. Samtidigt med detta började timmerman att bunkra vatten i förpiken. Då han visste ungefår hur lång tid det skulle ta gick han upp på bryggan och putsade teak samtidigt som han höll ett öga på svanhalsarna. När det gått över tiden utan överrinning i svanhalsarna gick timmerman fram för att pejla och resultatet visade att vattnet stod upp i pejlröret. Han gick ner till hydrofortanken men kom inte långt innan han möttes av vatten. Det fanns ingen avstängningsvantil på sugsiadan av pumpen och nu var hela utrymmet med hydrofortanken och nästa pikutrymme oxå fyllt med vatten. Fyllningen stoppades snabbt och vi blev varskodda i maskin. Överstyrman och jag kom överens om att försöka lösa det hela utan inblandning av Chief eller Skeppare. Under varvsbesöket hade en motorman lagt vantarna på en luftdriven länspump vilket var vår lycka skulle det visa sig. Det blev snabb riggning av luftslangar och pump. När vi länsat en stund såg vi att nivån sjönk och lättade varskodde vi Skeppare och Chief. Nu var det så med Chiefen att han nästan alltid skulle göra saker på ett annat sätt än jag ville. Ansåg jag att vi skulle laga en läcka med Plastic Padding blev det cement istället och vice versa. Naturligtvis var det inte bra med vår pump så agenten fick kalla in brandkåren att länsa istället. De kom ner till kajen i stor stil och började rigga. Efter ca 1 timme hade inget hänt med nivån och brandkåren gav upp och åkte hem igen.Då vi inte tagit bort vår egen utrustning startade vi länsningen igen utan order uppifrån. Efter några timmar var nivån under hydrofortanken och vi kunde börja demontera elutrustningen för torkning i kockens ugn. Med överhalad pump och torkad elutrustning gick allt väl vid start tack vare att det var färskvatten som fyllts upp. Problemet med pumpen fortsatte och nästa åtgärd blev att demontera det långa sugröret för att kolla backventilen. När vi väl fått upp sugröret i delar visade det sig att backventilen var felmonterad. Den monterades på rätt sätt och röret sattes tillbaka. Vi monterade oxå en avst.ventil på sugsidan av pumpen ifall det skulle fortsätta jäklas. Efter detta hade vi inga mer problem under resten av min tid ombord och jag slapp att bli kallsvettig av sjösjuka och skylla på något för att snabbt kunna gå midskepps och slippa dyningarna. Det är bra med Motormän med initiativförmåga!!

  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post57