Sjöfart

Sjöfart

Om sidan

För alla som har eller haft någon anknytning till sjöss, och vill dela med sig av sina minnen till andra. Om ni vill skriva in eran historier kan ni maila till mig så ansluter jag er till Bloggen. Ni kan bjuda in andra som ni vill ska skriva här, det måste finnas oändligt med episoder och händelser som Ni har varit med om under eran resor runtom i världen.

Sjösidan. skapad av Harry Honkanen sjösidan

Välkommen till Sjökultursällskapet Bokanjärerna.
Bokanjarerna.se kommer att växa mycket under året så kom snart tillbaka! www.bokanjarerna.se

Välkommen till Georg I. Hindersson webbplats!
www.hindersson.com

Välkommen till Krister Lummes hemsida.

Välkommen till Jörn Hammarstrands blogg: http://skipperstories.bloggsida.se


Välkommen till Ole Lundbergs blogg: http://ole-bloggboken.blogspot.com/


OBS!
Kontakta mig på följande mats@poetica.se om du inte vet hur du ska skriva in din historia.

Gästbok
Skriv några rader om vad du vill att jag eller någon annan ska läsa.


SJömanskyrkor.
New York

M/S Coolgardie /Transatlantic

StigPosted by STIG Friday, March 09 2007 16:57:44

Jag fick en ny mönstring i Transatlantic M/S Coolgardie i slutet av maj 1964. Fartyget låg i Stockholms frihamn och var på resa till Fredrikshamn i Danmark för 5års klassning. Jag tog tåget till Stockholm och begav mej ut till frihamnen, väl ombord försökte jag hitta ”chiefen” för att meddela min ankomst.

Det var ganska öde ombord (söndag) med tanke att vi skulle avsegla om ett dygn. Till slut hittade jag några människor i befälsmässen, som satt och ”groggade”. Jag presenterade mej som nypåmönstrad motorman, men reaktionen var att återkomma nästa dag då befälhavaren var ombord. Det var ju lätt sagt, till slut hittade jag 1: kocken ombord, en stor norrlänning vid namn von Baar, jag tror att han kom från Sundsvallstrakten. Han hjälpe mej med hyttplats för natten, men eftersom han var törstig undrade han om jag hade några pengar, han ville så gärna åka upp till Slussen för att införskaffa lite brännvin. Eftersom jag hade lite av reskassan kvar tog vi en ”brännare” till Slussplan där kocken efter en kort stund efter förhandlingar med en ”finne”inhandlat en flaska brännvin, och sedan tillbaka till Coolgardie i frihamnen Eftersom jag inte var så begiven på renat brännvin, drack nog kocken upp det mesta.

Nästa dag som var en måndag, kom resten av befälet och besättningen, som vad man kallar en ”sommarbesättning”, Gud vet var dom hittat gubbarna. Vi avseglade mot Göteborg, för att ta med oss en del reservdelar som skulle bytas ut i Fredrikshamn.

I Fredrikshamn låg vi tie dagar på varvet innan det var dags för resan till Australien. Allting funkade bra och vi skulle bunkra i Las Palmas på Canarie Island. Eftersom jag varit där och bunkrat tidigare visste jag att det var noga med att säga till i tid när tankarna började bli toppade.

Styrman på vakt föreslog att jag skulle lyssna i svanhalsen, så att jag i tid kunde meddela de på kajen när det dags att stoppa. Detta visade sig inte så lätt eftersom jag redan på den tiden hade tinnitus, hörselskydd i maskinrummen förekom inte på den tiden.

Nåväl, vi överbunkrade bara kanske ett halvt ton, men vattnet i bunkerterminalen var ju i alla fall ganska skitigt.

Vi fortsatte resan mot Australien efter Afrikas Västkust, då märkte vi i maskin att varvet i Fredrikshamn inte varit så noga, brand i spolluftstrumman nästan varje vakt och jungmännen hade ett ”jäkla” jobb med att rengöra tikdäcket akter om skorsten, bakom bryggan.

Allt detta ”strul” innebar arr rederiet omdestinerade Coolgardie från Australien till enbart hamnar i Sydafrika, Kap Town, Durban och Port Elisabeth.

Persolingen hade jag ingen längtan till Australien, men många som mönstrat på i Stockholm var deras slut dest. Australien.

Besvikna var nog bara förnamnet när dom fick veta att det blev Sydafrika istället för Australien

Vi lastade frukt i de Sydafrikanska hamnarna och var dest. till Europa igen, närmare bestämt Bremen. Eftersom det inte funkade i maskin, var ett nytt varvsbesök bokat i Uddevalla. Det innebar att 75 % av manskapet fick sparken i Bremen, för att inte rederiet skulle behöva betala hyra för dom som annars skulle ha varit med på varvet.

Avmönstring med dåliga vitsord i Bremen1964-10-03.

Epilog

På tåget hem till Småland träffade jag på min tandläkare Moberg, han satt i sin kupé med familjen och var förmodligen på väg hem från en semesterresa i Europa.

Jag råkade fastna med sjösäcken i den smala kupédörren, ramlade ikull och tittade upp på den leende tandläkaren som kände igen mej, lite pinsamt.


(STIG)smiley


Blog Image


Blog Image


M/S COOLGARDIE

Reg:9693 Byggd:1956 Varv:Helsingör, Danmark
DW:3.525 BR:3.334 Kylda ft3 :194.000
Mått:111,3 x 16,4 x 6,0 Knop:17,5

Såld 1969 till LITHOS SH. CO, Cypern. M/S LASTRIGONI.
Såld 1974 till ALEBA CO, Grekland. M/S REA
Upphuggen 1987 i Turkiet.

  • Comments(3)//seamens.poetica.se/#post55