Sjöfart

Sjöfart

Om sidan

För alla som har eller haft någon anknytning till sjöss, och vill dela med sig av sina minnen till andra. Om ni vill skriva in eran historier kan ni maila till mig så ansluter jag er till Bloggen. Ni kan bjuda in andra som ni vill ska skriva här, det måste finnas oändligt med episoder och händelser som Ni har varit med om under eran resor runtom i världen.

Sjösidan. skapad av Harry Honkanen sjösidan

Välkommen till Sjökultursällskapet Bokanjärerna.
Bokanjarerna.se kommer att växa mycket under året så kom snart tillbaka! www.bokanjarerna.se

Välkommen till Georg I. Hindersson webbplats!
www.hindersson.com

Välkommen till Krister Lummes hemsida.

Välkommen till Jörn Hammarstrands blogg: http://skipperstories.bloggsida.se


Välkommen till Ole Lundbergs blogg: http://ole-bloggboken.blogspot.com/


OBS!
Kontakta mig på följande mats@poetica.se om du inte vet hur du ska skriva in din historia.

Gästbok
Skriv några rader om vad du vill att jag eller någon annan ska läsa.


SJömanskyrkor.
New York

Min första båt

Mats ÖdmanPosted by Mats Ödman Monday, August 25 2008 09:13:11

Min första båt (1974) var en paragrafare Borneland från Edshultshall på 500 DWT och den trafikerade hammarna runt omkring östersjön. Det hela började med att en kompis pappa frågade mig om jag ville följa med ut till sjöss, för han arbetade på detta fartyg som styrman, för det behövdes en jungman omgående.

Eftersom jag var under 18 år måste min mamma skriv under ett papper där hon tillåter mig att arbeta ombord på ett fartyg. Jag arbetade förvisso på sågverket i Bräkne-Hoby och var tvungen att säga upp min anställning, det var inga problem på den tiden man kunde sluta direkt.

Min mamma tvättade och packade min resväska, så den natten sov jag inte mycket. Kompisens pappa hämtade mig på morgonen och vi for in till Karlshamn dä båten låg och lossade rapps till olje fabriken där. Det var fem mans besättning ombord, Kapten, styrman, kocka (styrmans fru) och kompisens pappa (styrman men var matros på denna resa) och jag som ljungman, lägsta ranking ombord på däck.

Jag gick ombord och hälsade på Kapten, han var från Orust en mycket snäll och givmild herre arbetade för honom i tre år till och från, styrman var från Lübeck hans fru var från Karlshamn. Fick mig en hytt tilldelat den var så att säga som en klädkammare, man kunde precis klä sig och tvätta sig där, men det var spännande att vara på väg och inte trampa i samma fotspår hela tiden.

Vi var klara för avgång omkring 17:00, jag fick äran att kasta loss som det så vackert heter i sjöterm, man förtöjde ett fartyg med en förtamp, och sk förspringare samma gällde för aktern, alla dessa termer var ny för mig så när jag hade lagt av från pollaren akter tamparna och förtampen, så återstod det bara för springen, man använde denna för att få ut fartyget från kajen genom att köra proppelen framåt så åker fartyget ut från kaj. Till saken var att när fartyget var en bit från kajen skulle jag lägga av tampen från pollaren och hoppa ombord, men i detta skede tvekade jag för det var nog en till två meter för mig att hoppa ombord, mins att Sven (kompisens pappa) ropade ”hoppa vi tar emot dig” jag tvekade inte utan hoppade och Sven fick tag i min arm annars hade jag ramlat i, detta var början till äventyr, som jag fick uppleva tack vare Sven. Vi gick till Trelleborg för att lasta raps som åter skulle till Karlshamn.

Mats Ödman

  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post91

Några bilder från Salénbåtar.

Mats ÖdmanPosted by Mats Ödman Friday, October 12 2007 15:21:38

Bilder tagnar omkring 1977 ombord på Sea Saint.

Blog Image

Matros ombord kommer ej ihåg hans namn.

Blog Image

2:andre kocken kom från stockholm.

Blog Image

Jag själv sittande i min hytt ombord på Sea Saint.

Blog Image

Bryggvingen där jag spenderade den mesta tiden ombord, var vakt gående lätt matros ombord på Sea Saint.

________________________________________________________________

Du kan t.ex. se en målning innehållande Celtic Wasa på följande
webadress:
http://www.multi.fi/~rback/sidor/innehallssidor/art.paintings.html
av Robert Back vars farsa (Göran Back) som
jobbade på Salén under 70-talet och då bl.a. på Celtic Wasa.

Blog Image

Bilder tagna ombord på Celtic Wasa 1977 - 1978.

Blog Image

Rest mellan Svergie till Australien jag kom precis ombord efter resan hit från och var väldigt trött tog två dagar.

Blog Image

Bild tagen från bushen.

Blog Image

Slussen i vid lake ontario, tror jag.

Blog ImageBlog ImageBlog Image

  • Comments(1)//seamens.poetica.se/#post62

Karlshamn

Mats ÖdmanPosted by Mats Ödman Monday, January 08 2007 13:38:36

Grodhavsseglare? Östersjön det var en tid för sig.

Men nu sitter jag här och mins hur det var vid denna tiden i Karlshamn med alla dessa fröskutor som skulle lossa rapps till oljefabriken, det kunde var mellan 10-30 fartyg som låg och vänta på att få lossa det svarta guldet (rapps).

Blog Image


På dagarna knackade vi rost och målade, det kunde vara bullrigt och högljutt av alla rosthammare som kördes samtidigt. På kvällen drack vi öl och träffades på torget i Karlshamn, en härlig tid. Nu finns det inte många kvar av dessa båtar, den båt jag hade hyra på hette Borneland på 600 dwt. Jag har följt dess öde.

Blog Image

1960: Sold to Tage R. Berndtsson Partrederi. Renamed Vingaren and registered in Skarhamn, Sweden.

1976: Sold to Jean Osborn Oscarsson, Edshultshall, Sweden, renamed Borneland.

1981: Sold to J. Belfraga, Sweden, renamed Alta Mar.

1981: Sold to K.V.G. Hermansson, Skarhamn, Sweden, renamed Susanne.

1982: Sold to Widenia A/B, renamed Widenia.

1985: Sold to Bedan Pty., registry transferred from Sweden to St. Lucia in the Caribbean. Same name.

1985: Sold to Kevin John Mearns, same name and registry.

1987: Sold to Sukanaivalu Shipping Co. Ltd., Suva, Fiji, renamed Sukanaivalu.

1988: Sold to Brannehylte Handels A/B, renamed Widenia

May 1989: Sold to Pal Shipping Pty. Ltd., same name.

Jun 1989: Sold to Tevele International Ltd., Port Vila, same name.

12 Jun 1990: Arrived Auckland from Australia with a cargo of explosives for the Royal New Zealand Navy. Found to be unseaworthy, having a hole in a ballast tank and various other defects. Detained by the authorities.

· Sep/Oct 1990: Sold to Manuia Shipping Ltd., renamed Manuia, registered in Avatiu, Cook Islands.

· Nov 1990: Sailed to Goodwood Island, NSW, Australia to load hardwood poles for Picton and Lyttelton.

· Dec 1990: Laid up at Auckland.

· 1994: Sold to Windomere Shipping Ltd., same name and registered in Belize. Two new Caterpillar diesel engines installed at Oram's slipway. Returned to lay-up at the Western Viaduct.

· Jan 1995: Slipped at Marine Steel's yard for hull painting. Belize appeared on her stern as port of registry.

Blog Image

Manuia seen here at Auckland as a tuna fishing vessel.
Photo: I.Lovie

· Jan 1996: Prepared for service as a tuna fishing vessel. Working platform fitted over her stern, two 300-tonne brine tanks and refrigerators fitted in her hold. Operated by Petromont Fishing Company of Auckland, she commenced tuna fishing operations shortly thereafter.

· 9 Oct 1996: Arrived at Auckland, sailing again in December.

· Nov 1997: Back in Auckland berthed at Marine Steel's repair yard.

· Feb/Mar 2003: Arrived at Tauranga and laid up at Slipway wharf.

· Jul/Aug 2003: Sold to Mr. Dan Hennah for use in the re-make of the film "King Kong".

· Aug 2003: All fishing gear removed and made ready for a coastal voyage as a "private yacht".

· 2 Sep 2003: Sailed from Tauranga and arrived Wellington on the evening of 4 Sept, berthing at Aotea Quay.

· 5 Sep 2003: Shifted to Miramar Wharf where she was carefully laid up with her anchors down.

· 20 Apr 2004: Conversion work started to transform her into the s.s. Venture for her film role in "King Kong". Her water ballast tanks were emptied to raise the bows over which scaffolding was built to enable her bows to be straightened in keeping with ships of the 1920's. Her bridge wings were removed on 21 May.

· Jun/Jul 2004: Bow plating finished, hull painted black with name Venture on bow and stern with port of registry as Palembang (for filming purposes). Subsequently changed to Surabaya.

· Jul 2004: Officially registered as a New Zealand ship with the name Venture II and port of registry Wellington.

· Dec 2004: Conversion completed.

· 8 Dec 2004: Underwent trials on Wellington Harbour.

· 7 Mar 2005: Sailed from Wellington at 1945 for a scheduled two weeks of filming for "King Kong".

Till sist har den kommit att se ut så här:

Blog ImageBlog Image



  • Comments(2)//seamens.poetica.se/#post7

Resan till Chicago

Mats ÖdmanPosted by Maxwell Ödman Friday, January 05 2007 07:52:02
Vi hade lossat spannmål i Rotterdam med fartyget Celtic Wasa,
och var nu på väg till Bremerhaven i Tyskland för att lasta koks
till Chicago. Vi anlände Bremerhaven på fredag kvällen, så nu
kunde man ta det lugnt och festa lite om man ville!!!!!!smiley

På lördagen kom folk från Svenska sjömanskyrkan från Hamburg
och dom ville att besättningen från vårt fartyg skulle spela fotboll
mot ett annat fartyg, kommer ej ihåg nationaliteten på detta.

Vi fick ihop ett gäng på 12 man, och fem lådor öl, som man måste
ha för att orka spela, det var gnisten, elektrikern, maskinister, styrmän
motormän, matroser och övriga intressenter. Vi åkte tidigt på Söndag
morgon med en liten buss från Bremerhaven till Hamburg där sjömanskyrkan har en idrottsanläggning, vi spelade ett passivt spel med alla som backar bara två eller tre centrar.

Efter full tid var några av oss ganska trötta och småfulla som man säger
vi förlorade vilket vi redan räknat ut, men det var roligt trots förlusten för
vi hade väldigt roligt i Hamburg på kvällen.

Mats smiley

  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post6

Resan från Canada

Mats ÖdmanPosted by Maxwell Ödman Friday, December 01 2006 07:33:41
Hej

Kommer ihåg en episod från Salén båten Celtic Wasa när vi låg
i hamn Baie Cameau (nära Montreal, Canada), vi lastade spannmål och det
var kallt (20 minus grader) som skulle till Port cabello i Venutzuela.

Jag och kocken åkte iland på kvällen med Taxi, chauffören vägrade att
prata engelska med oss ändans till vi var framme, för han var ju tvungen
att tala om vad resan kostade, typiskt för den Fransktalande delen av Canada.

Vi gick in på en bar där satt folket och tittade på ishocky på väggen, dom hade ett slags förstoringsglas framför tv som gjorde att bilden kom på väggen.

vi träffade några kvinnor som vi bjöd på drinkar, där efter blev vi hem bjudna till dessa på fest. Jag drack nog lite för mycket så att jag tog en taxi ombord, när jag kom ombord gick jag in till mässen och hämtade mig en kanna mjölk, som jag tog med mig ned till hytten. Men det bar sig inte bättre än att jag föll i trappan, mjölkkannan föl över mig och precis efter att jag hade rest på mig kom matrosen och frågade om det snöade ute?

- Nej sa jag!

– men du är ju alldeles vit över hela dig?!!!!

Kan skratta gott åt sådana minnen.

Ha det bäst

En bild utanför där jag bor i Trollhättan


  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post3

Linjedopet

Mats ÖdmanPosted by Maxwell Ödman Thursday, November 30 2006 08:12:54
Sitter här på mitt jobb i Trollhättan och titta ut på ännu en mulen dag,
detta får mig att tänka på hur underbart det var Julen 1977 ombord på TT Sea Saint.Blog Image

Vi var på väg från Ras tanura (persiska viken) med olja till Rotterdam, man kunde sitta i solstolen och känna hur solen värmde så gott på kroppen, sådana minnen gör en varm inombords. Vi tävlade om vem som kunde bli brunast innan vi mönstrade av i Le Havre.

Befälhavaren ombord var Svante Nilsson, han var en underbar människa och befäl. På denna resa blev jag upptagen till Neptunus heliga rike (linjedopet, när man har passerat ekvatorn), fick det underbara namnet småspiggen, detta var en upplevelse som jag kommer ihåg i minsta detalj.

Jag stod vakt på bryggan 12-4 vakten när jag blev nedskickad av styrman till bassängen, när jag kom ner dit blev jag inföst in i bastun tillsammans med några andra ur besättning som inte tidigare hade paserat ekvartorn,det var ganska så hög värme. När vi väl blev utsläppta fick vi en ögonbindel och en rutten fisk runt halsen.

Vi föstes fram en och en fram till Neptun (3 maskinisten) för att pussa hans fot, där efter sattes vi på en bräda som var insmord med diskmedel

- gapa sa någon!

genast fick man en sup campari och tippades i bassängen som var fylld med vatten och diskmedel, nu var man döpt.


  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post2