Sjöfart

Sjöfart

Om sidan

För alla som har eller haft någon anknytning till sjöss, och vill dela med sig av sina minnen till andra. Om ni vill skriva in eran historier kan ni maila till mig så ansluter jag er till Bloggen. Ni kan bjuda in andra som ni vill ska skriva här, det måste finnas oändligt med episoder och händelser som Ni har varit med om under eran resor runtom i världen.

Sjösidan. skapad av Harry Honkanen sjösidan

Välkommen till Sjökultursällskapet Bokanjärerna.
Bokanjarerna.se kommer att växa mycket under året så kom snart tillbaka! www.bokanjarerna.se

Välkommen till Georg I. Hindersson webbplats!
www.hindersson.com

Välkommen till Krister Lummes hemsida.

Välkommen till Jörn Hammarstrands blogg: http://skipperstories.bloggsida.se


Välkommen till Ole Lundbergs blogg: http://ole-bloggboken.blogspot.com/


OBS!
Kontakta mig på följande mats@poetica.se om du inte vet hur du ska skriva in din historia.

Gästbok
Skriv några rader om vad du vill att jag eller någon annan ska läsa.


SJömanskyrkor.
New York

M/T Astral

Lennart Jonasson (Arma o Ben)Posted by lennart Sunday, January 28 2007 12:07:01
Blog Image

M/T Astral, år 2005, en ganska käck liten tankbåt på 7700dwt. Detta var en "Donsö" båt, som ägdes av Veritas Tankers AB. ett familje företag på Donsö. Vi hade svensk flagg och utav besättningen på 14 man var vi 7 svenskar, 1 dansk och 6 fillipinare.

Jag hade ju tänkt att "slå ner på takten" med mitt uteseglande, jag har väl sett det mesta redan, efter 34 år på världs haven. Men det är svårt att avvänjas, ungefär som att sluta röka, då att segla under dessa "nya" förhållanden, för mig, med bl. a. maximum ett par dygn i sjön, när man är van med månads långa sjöresor. Jag gjorde 2 törnar, sen mönstrade jag av detta rederi. Det var inget fel på rederiet, det var trevliga pojkar på Donsö, så dom kan man inte klaga på.

Orsaken var att det började kännas "innestängt och kvavt" på något märkligt vis, som jag inte kan förklara. Jag får göra ett nytt försök om någon månad igen att försöka aklimatisera mig och anpassa mig till denna, för mig, nya sjöfart.

Sämtsamt kan man väl jämnföra denna sjöfart, som att köra lastbil på sjön.

Armar o Ben

  • Comments(4)//seamens.poetica.se/#post50

M/V Thuleland

Lennart Jonasson (Arma o Ben)Posted by lennart Sunday, January 28 2007 11:02:55
Blog ImageBlog Image

M/V Thuleland, 2003-2004, en 27-årig "gammal" dam som jag blev erbjuden, när jag fortfarande var ombord i Swedia Networks, C/S Pleijel. Det tog ett par dagar innan jag accepterade budet från O. S. M. Seapartner, men det var väl sjömansblodet som började koka i mina ådror som gjorde att jag tog detta vrak. Jag hade ju varit i "himma-fart" med C/S Pleijel i nästan ett år, och det började kännas "kvavt och innestängt". Men redan innan jag mönstrade i Aarhus blev jag lite misstänksam, då jag fick en förfrågan om att köra min, privata, bil till Aarhus och chiefen som jag skulle lösa av skulle köra min bil tillbaka?? Denna typ av arrangemang har jag aldrig varit med om tidigare, eller hört talas om, under mina 33 år till sjöss.

Jag hade ju redan skrivet på kontraktet, 1 år, därför var jag ju tvungen att göra ett år ombord, p. g. a. skatteregler och p. g. a. redarnas "super-bluff"i mitten på 80-talet, då dom lurade regeringen, igen (vilken gång i ordningen kommer jag inte ihåg) att införa det sk. IT-avtalet, den tidigare 1 års-regeln försvann "över natten". )

Väl ombord så var det också lite omställning för mig.

Vårt tech. management, Seascot i Glasgow, gav mig inte ens befogenheter, som fartygets ansvarige maskinchef att besluta om jag behövde köpa en påse bult eller en gummipackning. Detta var absolut ganska orginellt. Detta måste vara enormt påfrestande för Seascot, då jag förstod ganska snart att det verkade vara en samling fårskallar. (Sue Anderson, Harre Jesus!!Nicholson, technical fjant, begära om hanns assistance, då kunde man lika gärna fråga katten!)

Det var en ganska “spännande”båt, då åldern tar ju ut sin rätt, förr eller senare, (Även en vanlig glödlampa har en viss livslängd!).

Andra mönstringen i Ghent, då hade eltavlan i maskin brunnit, en startluftkompressor hade flugit i luften och maskin gick inte att manöverera. (Utan att DNV, klassen hade blivit informerad!) Vid avgång, första försöket, fick vi bogseras ut ur slussen igen, då det inte gick att få fram igen efter sista backmanövern. Efter lite “trixande” i maskin, fick jag över maskin till “Fram” men varskodde skippern att jag inte kunde garantera några manövrar i olika direktioner, och skippern, som var en riktig sjöman, och lugn och kall som en filbunke, lovade att han skulle bara köra framåt. Vi kom iväg mot Klaipeda. Ankomst Klaipeda anchorage, funkade inte manövern, men efter ankring hittade vi detta fel, så vi kunde gå till kaj normalt.

Som sagt, var det ganska spännande ombord ibland. Första törnen försökte Skippern gena i Öresund och hittade då en sten, som inte hade varit där tidigare, det ryckte till i båten. Nu lär visst denna sten vara kartlagd och fått namnet:”Callebro Rock”. (Skipperns namn är Callebro. )

Ankomst Ghent, började det att gnistra och spraka i generatorerna, så bogen frånkopplades, och ankarna droppades efter slussen, och Captain Callebro döpte denna plats till “Jonassons corner” (Det var väl lite hämnd för “Callebro rock”. )Avgång Alexandria med Invar Hansson, som skipper, ska vi inte tala om, då hade vi 3 black-out under manöver inne i hamnen, men det gick ju bra.

Men tiden ombord var O. K. med skippers och avlösande chief, och fillipinarna var riktiga sjömän, dom flesta. Det var den gamla goda stilen ombord, och jag trivdes som "fisken i vattnet" så länge jag inte behövde argumentera om "gummipackningar" med Albert Einsteins avkommor i Glasgow(?) Det blev väl lite komiskt vid sista avmönstringen i Santos, då det började diskuteras om möjliga sittplatser på flyget hem, då det skulle vara O. S. i Aten. Ja det blev nästan fjantigt. Men då det inte brukar vara några problem att sända fillipinska mässkallar runt halva jorden, lyckades det att arrangeras avlösning för chief och skipper i Santos.

Kort sagt, trots vissa tekniska mis-haps, så var det en mycket trevlig båt att fara i.

Båten och folket var O. K.

Armar o Ben

  • Comments(1)//seamens.poetica.se/#post49

C/S Pleijel

Lennart Jonasson (Arma o Ben)Posted by lennart Friday, January 26 2007 18:58:15
Blog Image

C/S Pleijel, Swedias Networks (Gamla Telia) kabelfartyg, som jag var ombord i som maskinchef från juli 2002 till maj 2003. Det började med att en Bertilsson från AB Östersjöfart ringde till mig (Jag hade ju sagt upp mig från Laurin i April. ) och undrade om jag var intresserad av att mönstra chief ombord i kabelfartyget C/S Pleijel.

Kabelfartyg hade jag aldrig varit i, och nyfiken som jag är, tyckte jag att detta lät spännande, så jag mönstrade den 15:e juli, i Kalmar som var hemmahamn, även då den officiella hemmahamnen var Stockholm, som det stod i aktern.

Vi var 7 man i besättningen, som skulle sköta driften + 12 "Telianer" (Telia gubbar som skulle sköta själva reparationer och utläggning av telekabel. m. m. ) Dom här Telianerna var ju inte mönstrade ombord, men dom ville så gärna leka sjömän i alla fall, och det blev ju ganska komiskt imellanåt. ("Jissenamig" om dom kommit ombord i en "ute-seglare", då hade dom gråtit sig fördärvade!)

Jo detta var också en intressant period av mitt sjömansliv. Vi låg ju mest till kaj här i Kalmar, med landström, så man slet ju inte ut sig. Törnade till 07:00 och körde hem 16:00, och jobbade 1 månad med 1 månads ledighet, men det var enormt tråkigt.

I april 2003 ringde en Lena Huber från OSM Seapartner, ombord på min mobil telefon och undrade om jag kunde mönstra bulkbåten Thuleland, med London som hemmahamn, i början på juni. Jag hade ju än en gång försökt att "stabilisera" mig med ett, i mångas tycke, perfekt jobb, att ligga till kaj i Kalmar och komma hem varje kväll, utan att slita ut sig, men när Lena Huber talade om att ev. mönstring skulle ske i Aarhus, och sedan lastning av konstgödsel i Klaipeda för lossning i Sao Francisico do Sul, i Brasilien, då började mitt gamla sjömansblod att koka i mina ådror igen, och jag kunde inte stoppa detta fenomen, utan tackade ja till OSM Seapartners erbjudande, och "slängde in boken" på Pleijel.

Men det hade ju varit en ganska trevlig erfarenhet ombord i Pleijel, och mycket intressant att uppleva hur Telias (f. d. statliga Televerket) arbetare "arbetar" (?), när dom arbetar, vilket inte är ofta.


(Själv köpte jag inga aktier i Telia, när det skulle bli den svenska "folkaktien" som tur var. )

Armar o Ben

  • Comments(2)//seamens.poetica.se/#post48

M/T Mountain Blossom

Lennart Jonasson (Arma o Ben)Posted by lennart Friday, January 26 2007 18:52:31
Blog Image

M/T Mountain Blossom, en 20000 tons chem båt, också tillhörande Laurin Maritime AB,
under Bahamas färgglada flagg. Jag var ombord i denna ”holk” 2 törnar (1 år).

Resorna var ganska spännande. Första gången mönstrade jag i Beaumonth, Texas, därefter Cartagena, Buenaventura (Colombia), Guayaquil (Ecuador), Callao (Peru), Valparaiso (Chile) sen genom Magellans Sund till Buenos Aires (Argentina), Rio de Janeiro (Brasilien) och upp till Houston och detta var en 3 månaders törn. Nästa törn mönstrade jag i Vila do Conde, en liten håla, i Amazonas, inte långt från Belem. sedan Venenzuela, USA, Jamaica, lastning USA
för Algeriet då vi skulle gå på varv i Spanien.

Varvet blev ju en ”katastrof”, inga utav dom jobb vi ville, måste, få gjort, fick någon prioritet.
I stort sett, blaskades bara färg , över rost och skit så att det kunde bli ett snyggt foto av båten!?

Allt annat, rör, svets jobb mm. mm. fick vi börja ta itu med så fort vi lämnat varvet.

Under mina 30 år till sjöss har jag aldrig tidigare varit med om någon liknande ”Mickey Mouse” dockning. Började tröttna på denna ”amatör-stil” (Alla inom detta rederi kommer ju från "kustbåtar” och skulle enl. min mening inte ha fått passera Skagen, utan skulle ha hållt sig nomskärs. )

O. K. Jag tar en båt till och ser hur det utvecklar sig.

Armar o Ben

  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post47

M/T Flamenco

Lennart Jonasson (Arma o Ben)Posted by lennart Friday, January 26 2007 18:47:08
Blog Image
Klicka på bilden för att se flera bilder.

M/T Flamenco, en 40000 tons chemical tanker som jag mönstrade Chief engr. i New York juli 99. Här var ett nytt "system" som kallades: ombordmanagement som betydde att vi var våra egna inspektörer, och skötte hela driften utan inblandning av "intelligent" landpersonal. Detta var ju både på gott och ont! Vi skötte ju själva alla kontakter med leverantörer, budgeterade själva etc.

Problemet var att dom flesta chiefar och skeppare hade blivit uppmönstrade till dessa positioner nästan omgående efter avslutad sjöbefälsskola, och mycket bristfällig erfarenhet. Dom var ju därför mycket tacksamma och patriotiska mot Laurin maritime, s. k. "Ja-sägare" som accepterade att köra runt med läckande propeller hylsor, bottenventiler som inte gick att stänga, pannor utan fungerande säkerhetsfunktioner, gå till sjöss med 2 m3 smörjolja i reserv då man kunde få tag i billigare smörjolja efter nästa 14 dygns resa, mm, mm, då dom inte förstod vilken situation dom skulle hamna i om något gick fel.

Rederiet tyckte ju att detta var toppen, då dom inte har det minsta ansvar för ett fartyg till sjöss. Jag accepterade inte detta!Efter fått ordning på skavankerna så vi kunde segla någotsånär säkert, seglade jag här ombord 2 törnar till mars 2000. Traden var det inget fel på. Vi gick mestadels mellan U. S. Gulf-Sydamerika, bl. a gick vi upp i Amazonas till ett ställe som heter Munguba, som ligger 2 dygn upp i Amazonas djungler, där fanns även indianer med ben i näsan. Det var spännande.

Armar o Ben

  • Comments(0)//seamens.poetica.se/#post46

M/S Swan Stream

Lennart Jonasson (Arma o Ben)Posted by lennart Friday, January 26 2007 18:35:33
Blog Image

M/S Swan Stream, en kylbåt som jag mönstrade i Tokyo. Vi hade begagnade bilar i lasten på vår resa till Napier i New Zealand. Mitt förbaskade knä började djäklas igen, vilket tvingade mig att sjukavmönstra i New Zealand.

Jag återvände ombord efter 3 månaders sjukskrivning, och gjorde ytterliggare 2 månader ombord, från Antwerpen till Colombia, tiilbaka till Antwerpen och sedan in på varv på Teneriffa.

Ganska ovanligt varv, då hela fartyget lyftes upp på land, alltså ingen torrdocka eller flytdocka. Sedan fick det vara bra med Swan Shipping för mig, då jag hade börjat förstå att redare med svenska intressen har blivit dom nya ”grek-redarna”, utan ett uns moral eller tradition kvar, det är endast "snabba pengar", det handlar om!!

Armar o Ben

  • Comments(1)//seamens.poetica.se/#post45

Swan Hunter

Lennart Jonasson (Arma o Ben)Posted by lennart Friday, January 26 2007 18:31:45
Blog Image

M/S Swan Hunter: Denna RO-RO båt,tog jag när jag var hemma på semester från Swan Cliff, Swan ringde om jag kunde ställa upp ca.3 veckor,och det gjorde jag.En rundresa, Göteborg, Hangö, Helsingfors, Kotka, Helsingborg, Göteborg tog en vecka.

Det var väl ingen vidare intressant båt,men det blev lite extra-inkomster.

Armar o Ben
  • Comments(1)//seamens.poetica.se/#post44

Swan Cliff

Lennart Jonasson (Arma o Ben)Posted by lennart Friday, January 26 2007 18:26:42

Blog Image

Klicka på bilden för att se flera bilder.

I mars, 1995, ringde Swan Shipping i Oslo och undrade om jag var intresserad av att ta en 35000 tons bulkbåt, som gick stadigt mellan Constanza i Rumänien och Mauritius (en liten ”flugskit” på kartan, mitt i Indiska Oceanen) med cement. Ett sådant anbud kunde jag inte säga nej till, så jag mönstrade i Sao Lois i april.

Första 4 månaders törnen gick vi på denna föträffligga trade, fint väder, långa liggetider, 7-10 dagar till kaj var normalt. Andra törnen jag var ombord, gick vi från Turkiet ner till Syd Yemen, där vi låg ca. 3 veckor, det var fruktansvärt, vi kunde endast få ca. 5 m3 vatten var 3:e dag, som absolut inte var tillräckligt, vi satte tomfat på varje däck som vi fyllde med sjövatten för att kunna spola skithusen med sjövatten i pyts, något annat gick inte att få tag i, proviant etc.

Långt om länge lämnade vi denna ”gudsfögätna” håla och gick till Taranto i Italien och lastade ”slagg” för Abidjan på Elfenbens kusten. Ivory Coast är väl det mest civiliserade landet i West Africa och då det tidigare varit franskt var detganska trevligt iland. Efter 2 veckor i Abidjan gick vi över till Vitoria i Brasilien, och där passade jag på att mönstra av. (Vi gick över på på 5 cylindrar, utav 6, precis under "Half Ahead", ca 6 knop höllt vi över, då vi spräckte en kolv så snart vi lämnat Abidjan, och när vi satte ner reserv kolven, visade sig att vi kört runt på världs haven, med en spräckt kolv i reserv, det är bara den "nya generationen" av svenska skepps redare som försöker köra på detta viset!!) (Ibland, nu förtiden, skäms man att tala om att man är svensk sjöman!!!)

Armar o Ben

  • Comments(1)//seamens.poetica.se/#post43
Next »